دانستنی‌های نوجوان | حسینیه‌ی حاج علی‌اشرف بشرویه
  • کد مطالب: ۱۷۷۰۲۷
  • /
  • ۲۱ مرداد‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۱

دانستنی‌های نوجوان | حسینیه‌ی حاج علی‌اشرف بشرویه

سابقه‌ی برگزاری مراسم عزاداری برای امام‌حسین(ع) در کشور ایران بسیار طولانی است و حسینیه‌های فراوانی در همه شهرهای ایران هستند که نشان می‌دهند مردم ایران از گذشته‌های بسیار دور به امام حسین(ع) ارادت بسیار خاصی داشته‌اند.

امین صادق‌پور - سابقه‌ی برگزاری مراسم عزاداری برای امام‌حسین(ع) در کشور ایران بسیار طولانی است و حسینیه‌های فراوانی در همه شهرهای ایران هستند که نشان می‌دهند مردم ایران از گذشته‌های بسیار دور به امام حسین(ع) ارادت بسیار خاصی داشته‌اند.

امروز قرار است به استان خراسان جنوبی سفر کنیم تا با یک حسینیه‌ی تاریخی آشنا شویم. حسینیه‌ی «حاج‌علی‌اشرف» از یادگاران دوره‌ی افشاریه است و از سوی یکی از بزرگان شهر بشرویه به نام حاج علی‌اشرف در سال ۱۱۶۰ هجری قمری ساخته شده است.

بسیاری از مراسم صدساله ثبت‌شده در فهرست میراث معنوی خراسان جنوبی از جمله مراسم نخل‌گردانی، مراسم علم‌بندان و مراسم علم‌گردانی در این حسینیه برگزار می‌شود.

این بنای مستطیل‌شکل دارای دو ورودی، یکی در سمت شرق بنا و یکی در قسمت اصلی بنا یعنی جنوب غربی است.

پس از عبور از هشتی مستطیلی، وارد میان‌سرای هشت‌ضلعی بنا می‌شویم. در وسط حیاط نیز سکویی تقریبا هشت‌ضلعی منتظم وجود دارد که به شکل استوانه‌ای ساخته شده و داخل آن خالی است.

در گذشته برخی از مردم بشرویه اعتقاد داشته‌اند که درون آن آب شفابخش وجود داشته است. این بنا که به حسینیه شهرت دارد، به نظر می‌رسد کارکرد گذشته‌ی آن با توجه به معماری بنا شامل عناصر و فضا‌ها تکیه بوده است.

وجود سکوی میانی و رواق‌های دو طبقه‌ی دورادور میان‌سرا و نداشتن فضای سر پوشیده‌ی گسترده در این بنا حکایت از آن دارد که این بنا در گذشته یک تکیه‌ بوده است.

تکیه محلی است که در گذشته از آن برای برگزاری مراسم عزاداری و تعذیه‌خوانی برای امام حسین(ع) استفاده می‌شده است. این بنا موقوفه‌ای است که هرسال مردم بشرویه در آن مراسم‌های خاص را با‌شکوه‌تر برگزار می‌کنند.

حسینیه‌ی حاج‌علی‌اشرف علاوه بر استفاده در ایام محرم و برگزاری مراسم تعزیه‌ی اربعین، در دیگر مناسبت‌های مذهبی سال پذیرای مردم در دو قسمت مجزاست.

این حسینیه در فهرست آثار ملی ایران ثبت و از سوی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بازسازی شده است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.